על התאמת יין אדום לאוכל צמחוני וטבעוני!

אם אתם צמחונים או טבעונים, אתם עלולים לקבל את הרושם (המוטעה) שהתאמת יינות למאכלים שלכם היא מוגבלת. להיפך! בניגוד למה שהקרניבורים למיניהם גורמים לכם להאמין – אוכל צמחוני/טבעוני מציע שילובים משמחים לא פחות. אך מאחר וזה נחשב לאתגר – החלטנו להתמודד איתו ראש בראש ולתת לכם כמה רעיונות מעוררי השראה לשילוב יינות אדומים בעלי גוף מלא עם אוכל צמחוני וטבעוני.

אז איך נשלב יינות נועזים כמו סירה, מלבק וקברנה סוביניון עם מאכלים צמחוניים וטבעוניים?

 

דבר ראשון, חישבו על יין כעל מרכיב מן השורה, כלומר חלק מהאוכל והטעמים ולא משהו ללגום ממנו מהצד. לשם כך, עלינו להבין תחילה את הטעמים שהיין האדום המלא מציע לנו. זיכרו – המטרה היא להבליט את הטעמים הן במנה והן של היין.

אז בואו נזהה טעמי מפתח ביין אדום כבד:

  1. חומציות - כל היינות בעיקרון נמצאים על הספקטרום של החמיצות הגבוהה (עם רמת חומציות בין 2.7-4). יינות אדומים בעלי גוף מלא בדרך כלל ברמת חומציות של 3.6, כך שלמעשה – הם חמוצים. בחומציות הזאת שווה להשתמש כיתרון וכח לאזן את הטעמים השונים.
  2. עפיצות (מרירות) - הפיגמנט והטאנין ביין האדום מוסיפים מרירות ועפיצות ליין, מה שנותן את התחושה של "ניקיון" החך (היין כמו מעין "מגרד" חלבונים מהלשון – מכאן מילת התיאור הנפוצה ליין "יבש" – בגלל תחושת היובש הזו). גם תחושה זו חשובה בשילוב היין עם המאכלים השונים.
  3. אינטנסיביות - אכן, יינות אדומים בעלי גוף מלא הם נועזים בטעמם והדבר החשוב הוא להתאים להם אוכל בעל טעם אינטנסיבי בהתאמה.
  4. טעמים בסיסיים - יינות אדומים כבדים ומלאים לרוב משתייכים לטעמי פירות כהים ושחורים כמו שזיף שחור, אוכמניות כחולות ושחורות ודומדמניות שחורות. טעמים אלה חשובים לשילוב עם תבלינים וצמחים.

התאמת יין אדום לאוכל

קצת על הקונספט של התאמת יינות:

 

טעם משלים לחומציות – שומן ומלח.

כשאנו מכינים רוטב פשוט לסלט (שטעמו הבסיסי הוא חמוץ) – אנו מוסיפים באופן טבעי שמן ומלח כדי ליצור איזון בטעמים. זהו גם הקונספט שמאחורי איזון החמיצות ביין. אתם זקוקים לאלמנט של שומן במנה כדי להבליט את הניגוד לחומציות של היין (עוד על שילוב נהדר זה תוכלו לקרוא בבלוג שלנו על יין וגבינות)

טיפ: מנות שהן יותר חומציות מהיין יגרום ליין לחוש פחות חומצי, חסר טעם ואפילו משעמם. כך שאם אתם מכינים מנה חומצית לצד יין חומצי, תרצו להוסיף לארוחה מנה שומנית שתאזן את החומציות גם במנה וגם ביין.

טעם משלים למרירות – חלבון, אומאמי ושומן.

הטאנינים ופוליפנולים אחרים (האחראים העיקריים לצבעו וטעמו של היין) ביין האדום, כפי שהזכרנו קודם, "מגרדים" את שכבת החלבונים והשומן בחלל הפה ובכך נוצר איזון מושלם. לכן, תרצו מנה הגונה של חלבונים ושומן עם יין עפיץ. האומאמי הוא בעצם חומצת אמינו המצויה באופן טבעי בבשר אך גם בגבינות, סויה ובמאכלים נוספים העשירים בחלבון וטעמו קשה להגדרה; אומאמי מקנה למזון עושר, מרקם, "נפח" או "גוף", פיקנטיות והרגשה "בשרית".

על בחירת המצרכים:

עכשיו כשאנחנו יודעים שיין אדום כבד ונועז זקוק לאיזון, נותרה רק המשימה למצוא את המצרכים הנכונים, בעלי מספיק חלבונים, אומאמי ושומן כדי ליצור התאמה מושלמת.

החלבונים הבסיסיים באוכל צמחוני: טופו/טמפה/סייטן, קטניות כמו עדשים והשעועית לסוגיהן, חומוס, מש, לוביה, פול וסויה, דגנים כמו שיבולת שועל, תירס וגם קינואה וכוסמת.

ברגע שבחרתם את מנת החלבון, תצטרכו להוסיף אינטנסיביות למנה ע"י הוספת שומן, מלח ואומאמי. הנה מאכלים טבעוניים פופולאריים שיעשו את הטריק: פטריות למיניהן; מומלץ פטריות שיטאקה מיובשות, מולאסה, רוטב סויה, אגוזים למיניהם כמו קשיו, בוטנים ושקדים, מוצרי אגוזים כמו גבינת או קרם קשיו, חמאת בוטנים וחלב קוקוס ושמנים כמו שמן קוקוס, זית או קנולה.

ולבסוף, כדי להעניק למנה שלכם אינטנסיביות – התיבול הוא חברכם הטוב ביותר. הנה כמה אופציות לתיבול שיילכו היטב עם יינות אדומים מלאים: בצל מטוגן או שאלוט, פלפל שחור ולבן, כמון, זרעי חרדל, זרעי שומר, חומץ, פפריקה מעושנת, קינמון ופלפל אנגלי, שמרי בירה ועלי דפנה (עשירים באומאמי!).

מילה אחרונה: ליצור אוכל בשרי ללא בשר.

אחת התלונות העיקריות נגד צמחונות/טבעונות היא חוסר בתחושה של "בשריות" במנות. אז כן, אם תכינו מאכלים קונבנציונליים – זה יהיה נכון! אבל, אם תבינו איך להכין מאכלים בשרניים יותר ותשלבו טעמי אומאמי במנה, תוכלו לייצר מאכלים בשרניים שיילכו נהדר עם יינות אדומים בעלי גוף מלא. זהו הסוד!

לרכישת מארזי יין נהדרים של DEVINE היכנסו לאתר הבית שלנו עוד היום.

30 ש״ח מתנה

נרשמים לניוזלטר* ומקבלים 30 ש"ח מתנה לרכישה בחנות.
הרשמו לניוזלטר שלנו כדי לשמוע ראשונים על המבצעים ואירועי הטעימות הכי חמים.

*לנרשמים חדשים בלבד